تفاوت GTX و RTX کارت‌ گرافیک‌های انویدیا در چیست؟

تفاوت GTX و RTX کارت‌ گرافیک‌های انویدیا

واحد پردازش گرافیک یا همان GPU

نام گذاری کارت گرافیک‌های انویدیا را دقیق‌تر بشناسید

واحد پردازش گرافیک یا همان GPU ‌عنوان ابزاری است که برای رندر گرفتن (پردازش و خروجی گرفتن) تصاویر در سیستم‌های کامپیوتری استفاده می‌شود. این قطعه که حیاتی‌ترین سخت افزار برای تجربه با کیفیت بصری از گیم است، به صورت عمده توسط دو شرکت سردمدار انویدیا (Nvidia) و ای‌ام‌دی (AMD) به صورت گسترده توسعه و تولید می‌شود.

شرکت انویدیا فعالیت خود را با تولید چیپست‌های کارت‌های گرافیک آغاز و اکنون در زمینه‌های گوناگون و متنوع دیگری چون تولید پردازنده‌های گرافیکی تلفن‌های همراه هوشمند، چیپست‌های مادربرد، لوازم جانبی گیمینگ، خودروهای هوشمند، تکنولوژی‌های مبتنی هوش مصنوعی و غیره فعالیت می‌کند.

 

GTX چیست؟

عبارت GTX کوتاه شده‌ی عبارت Giga Texel Shader eXtreme است. لاینی تجاری از محصولات GeForce انویدیاست که اولین بار در سال ۲۰۰۸ با سری ۲۰۰ با نام رمز تسلا معرفی شدند. اولین محصولات این سری GTX 260 و نسخه گران‌تر یعنی GTX 280 بود. این سری از کارت‌های انویدیا که پیش ازین نماینده‌ی کارت‌های خانگی و گیمینگ انویدیا بودند، در حال حاضر بیان‌گر و معرفی کننده نسل استاندارد کارت گرافیک‌های این برند هست

nvidia geforce rtx 3070 review

RTX چیست؟

در مقابل RTX که به اختصار بیان‌گر عبارت Ray Tracing Texel eXtreme است یکی از سری محصولات جدیدتر جی‌فورس است. کارت‌های RTX به صورت خاص به منظور پشتیبانی از فناوری رهگیری پرتو یا ری تریسینگ (Ray Tracing) معرفی شدند. رهگیری پرتو یا به شکل دقیق‌تر، رهگیری بلادرنگ پرتو (Real-Time Ray Tracing) ترندی جدید در حوزه گرافیک است که تا همین اواخر صرفا در انحصار هالیوود بود.

همانطور که از نام آن پیداست، این تکنولوژی با ردیابی اشعه در زمان واقعی، می‌تواند نورپردازی درون بازی را بسیار واقعی‌تر جلوه دهد زیرا کارت گرافیک را قادر می‌سازد تا مسیر پرتوهای مجازی نور را ردیابی کند. بدین ترتیب با دقت بیشتری نحوه تعامل با اشیاء موجود در محیط را شبیه سازی کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه بد نیست مقاله «رهگیری پرتو چیست و برای بازی‌های ویدیویی به چه معناست؟» را مطالعه کنید.

سری RTX اولین بار در سال ۲۰۱۸ و با بهره‌گیری از معماری تورینگ (Turing) معرفی شدند. این لاین که جزو کارت‌های بالا رده (high-end) انویدیا محسوب می‌شوند، با هدف قرار دادن مخاطبان گیمینگ و به منظور قبضه بازار کارت‌های بالا رده معرفی شدند. این کارت‌ها شامل فناوری‌های جدیدتری از حیث بصری و محاسبات هستند که به طبع قیمت آن‌ها را نیز بالا می‌برد.

Nvidia GeForce RTX 3070 rear vents 1212x681 1

تفاوت GTX و RTX در چیست؟

در حال حاضر سری ۲۰ به بعد کارت گرافیک‌های انویدیا متعلق به مدل‌های تحت عنوان RTX و کارت گرافیک‌های سری ۱۶ نیز تحت عنوان GTX عرضه می‌شوند. هر دو این لاین تحت معماری جدید انویدیا یعنی تورینگ (Turing) توسعه داده می‌شوند. معماری تورینگ بزرگ‌ترین پیشرفت انویدیا در صنعت گرافیک از زمان معرفی هسته‌های کودا در سال ۲۰۰۶ تا به امروز محسوب می‌شود.

این معماری با بهره‌گیری از ۲۶۰۸ هسته‌ی کودا و هسته‌های اختصاصی RT فناوری رهگیری پرتو یا ری تریسینگ (Ray Tracing) را امکان‌پذیر خواهند کرد. همچنین به ‌لطف هسته‌های تنسور (Tensor)، می‌تواند با به‌کارگیری هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، پردازش‌ها را به شیوه بسیار بهینه‌تری به انجام برساند.

ثمره‌ی امکانات پیشرفته‌ی این معماری و تاثیر آن در اجرای بازی‌ها را می‌توان در لاین RTX مشاهده کرد. این سری از کارت گرافیک‌ها که در رده‌ی متوسط تا بالا رده عرضه می‌شوند از ویژگی‌هایی چون یادگیری عمیق، رهگیری پرتو و هوش مصنوعی در ایجاد و نمایش جلوه‌های بصری بهره می‌برند.

در مقابل GTX یک انتخاب مقرون بصرفه‌تر و ارزان قیمت‌تر برای کاربران عادی‌تر است. این سری کارت گرافیک‌ها با وجود استفاده از معماری تورینگ، فاقد برخی تکنولوژی‌های منتسب به این معماری و امکانات پیشرفته‌تر سری‌های جدیدتر است و در نتیجه قیمت کمتری نیز دارند.

نتیجه گیری

در این یادداشت به اختصار به بررسی تفاوت‌های دو پیشوند RTX و GTX را دانستیم. در همین راستا پیشنهاد می‌شود اگر کاربر عادی هستید نیازی نیست بابت مدل‌های RTX گران قیمت هزینه کنید. اما اگر در حوزه‌های مرتبط با گیم و مدیا فعالیت می‌کنید، می‌توانید روی کارت‌های با این تکنولوژی فکر کنید. و در انتها لازم به ذکر است که در حال حاضر AMD از این تکنولوژی بی‌بهره مانده است

iran-mart.com
ارسال دیدگاه